Motormuseet på Strømmen – Norwegia
Miejsce, w którym znajdowało się Muzeum Motoryzacji, ma bogatą historię. W 1873 roku, na terenie dawnego tartaku, założono firmę Strømmens Værksted – warsztat mechaniczny z odlewnią żelaza. Początkowo produkowano tu głównie drobne elementy dla kolei, takie jak oprawy oświetleniowe, a także budowano wagony kolejowe. Pierwszy z nich dostarczono już w 1874 roku. W kolejnych latach niemal połowa państwowego taboru kolejowego pochodziła właśnie ze Strømmen. W 1902 roku odlewnię żelaza przekształcono w hutę stali, co umożliwiło produkcję większych komponentów – między innymi śrub okrętowych o wadze do czterech ton oraz innych elementów potrzebnych do budowy statków. W 1920 roku warsztat rozpoczął produkcję autobusów z drewnianym nadwoziem. Od 1925 roku produkowano również cysterny i ciężarówki, a od 1931 roku rozpoczęto montaż samochodów osobowych marek Dodge i De Soto. Powstawały też lokalne wersje Dodge’a – auta importowano w częściach, a następnie montowano i modernizowano z przeznaczeniem na taksówki. Produkcję samochodów osobowych zakończono w 1940 roku. W ciągu dziewięciu lat w Strømmen powstało około 1800 takich pojazdów. W 1970 roku firma Strømmens Værksted została podzielona na dwie niezależne spółki: Strømmens Verksted A/S, zajmującą się produkcją wagonów, oraz Strømmen Stål A/S Strømmen/Raufoss, która prowadziła hutę stali. Po kryzysie naftowym Strømmen Stål zaczęła mieć poważne problemy finansowe. W 1977 roku teren zakładów został wykupiony przez Olava Thona, który na jego części wybudował centrum handlowe Strømmen Storsenter. Produkcja stali została ostatecznie zakończona w 1978 roku. Produkcję wagonów kolejowych kontynuowano do około 2001 roku. W latach 60. XX wieku w zakładzie pracowało ponad 1200 osób. 11 czerwca 1994 roku, w podziemiach centrum handlowego Strømmen Storsenter, które właściciel udostępnił nieodpłatnie, z inicjatywy fundacji założonej przez 18 klubów motoryzacyjnych, otwarto Muzeum Motoryzacji. Była to prywatna kolekcja i wystawa pojazdów mechanicznych, która miała także na celu dokumentowanie lokalnego rozwoju technologicznego i przemysłowego w Strømmen. Samochody wystawiane w muzeum pochodziły z prywatnych zbiorów oraz od klubów motoryzacyjnych – w większości o zasięgu ogólnokrajowym. W kolekcji znajdowały się również pojazdy wyprodukowane w Strømmens Værksted, a także samochody należące do samego Olava Thona. W muzeum prezentowano około 20 zabytkowych samochodów, które były regularnie wymieniane. W wystawach uczestniczyły również kluby motocyklowe.
Wśród eksponatów znajdowały się między innymi:
-
Ford T z 1920 roku,
-
Ford T Coupe z 1927 roku,
-
Ford A Victoria z 1931 roku,
-
Ford AA – ciężarówka z 1929 roku,
-
Ford Taunus G93A z 1939 roku,
-
De Tomaso Pantera,
-
Northern z 1904 roku,
-
Phoenix z 1910 roku,
-
De Soto Deluxe Six z 1937 roku,
-
Cord z 1930 roku
Z powodu trudności finansowych muzeum zostało zamknięte w 2008 roku.